Elkerülte a rivaldafény - Cryptid

írta: zogmund


Közzétéve: January 13, 2020 at 12:00 PM

Hosszú évek óta kutattál egy eddig csak a legendákban ismert lény után, és most végre nyomára akadtál! A probléma csak annyi, hogy van még rajtad kívül pár kutató, aki szintén forró nyomon van! Azé lesz a dicsőség, aki elsőként leli meg a lény búvóhelyét, míg a többiek neve a feledés homályába vész.

Nagyjából ez a kerettörténet ennek rendkívül ötletes és egyedülálló játéknak. A játék maga hasonlóan izgalmas, mint a sztori, de teljesen más okból kifolyólag!

Cryptid

Egy 6 részből álló moduláris táblát, pár feladatkártyát, néhány tokent és jelölőt valamint 5 füzetet tartalmaz a doboz, sok kontentre nem kell számítani, de az ára kb ennek megfelelő (most kb 8 000 Ft ellenében már vihetjük is haza).
Húzunk egy feladatkártyát, ami megmondja, hogyan állítsuk össze a táblát, majd játékosszámtól függően választunk egy füzetecskét, amiben a nyomok vannak, megkeressük az adott pályára vonatkozót és már kezdhetünk is!
A körünkben két dolog közül választhatunk:

  1. Rákérdezünk egy adott játékostól egy konkrét hexára (mert hexagonokból - hatszögek - áll a pálya), hogy szerinte ott lehet-e a szörny. Ha nemmel jelöli meg a helyet, akkor viszont nekünk is meg kell jelölni egy másik mezőt, a mi nyomunk alapján nem lehet.
  2. Kutatunk. Ezt csak olyan helyen tehetjük meg, ahol a nyomunk alapján lehet a lény. Ekkor minden játékos sorban rárakja a "lehet" jelölőt, egész addig, amíg vagy valaki nemet rak - ekkor nem megyünk tovább - vagy ha mindenki "lehet"-et rakott, akkor bizony nyertünk.

Ennyi. Igazából ki kell találni, hogy másoknak mi lehet a nyomuk és az alapján meg kell keresni azt az egy pontot, ami mindenkiének megfelelő.

Először azért tetszett meg, mert akkoriban még tartottam logika szakkört, és gondoltam milyen jó is lenne oda. Mire sikerült végre beszerezni, addigra már nem tartottam...
Aztán egyik társaskörön kipróbálásra került, de már jóval este 10 után, mikoris a fáradtság okán már a party játékoké a terep. Ehelyett egy logikai játékot vettünk elő! A meglepetés ekkor jött: tejesen jól működött még fáradtan is! Wow!
Persze felvetődik a kérdés, hogy miért is működik ennyire jól ez a játék? Szerintem azért mert a logika mellett van egy másik fontos pillére is, mégpedig a dedukció. Bizony nem mindegy, milyen mezőkre teszed le a "nem" jelölődet és még az sem, hogyan! Többször előfordult, hogy sikerült egy-egy ügyes mondattal vagy ráutaló magatartással megtéveszteni a másikat :-)
Nyilván ha az ember friss fejjel játszik, akkor ezzel nem lehet annyira operálni, de még akkor is sokat számít, ha elég dörzsölt egy játékos.

A játékidő is nagyon jól el van találva, bár a BGG 30-50 percet ír, jóval 30 alatt megvan egy menet (szerintem kb 20 perc, de sokszor még 10-15 perc is elég volt egy-egy körhöz). Azonban ezután következik az, hogy jöjjön még egy kör! Mi is így jártunk, és majd 2 órán át játszottunk vele :-)

Mivel a nyomokat mindenkinek magának kell elolvansi, ezért erősen nyelvfüggő. Viszont elég megtanulni ~15-20 szót és már tudunk is játszani.

Elő hát a felszerelést, irány a vadon! Valahol a közelben kell lennie a szörnyetegnek! Érzem!

9/10

Szabálymagyarázás: A szabálykönyv nem a legjobb, de mivel nem túl bonyolult a játék nem vesz el sok időt. ~10 perc.
Életem első (és eddig egyetlen) olyan élménye volt, hogy régen olvastam a szabályokat és úgy magyaráztam, hogy homályos emlékek voltak. Nem is sikerült, de ez még a játék elkezdése előtt kiderült, és kis közös böngészés után, a harmadik iterációra összeraktuk :-)
Izgalom: Van bőven, akaratlanul is forognak a kerekek. 5-6 féle nyom van, így könnyen kitalálhatónak tűnik, ezért nem veszti el az ember a kedvét, hogy úgysem találja ki, hanem inkább egyre jobban inspirál. 8/10
Mélység: Taktikázni a "nem" jelölők lerakásával lehet, és kell is! Ezen túl jól kell kérdezni, és következtetni. Itt a mélység nem a stratégiát jelenti, hanem a logikát! 9/10
Külcsín: Itt van az egyik pont, ami miatt az összpontszámot is csökkentenem kellett, bár a játék szép a maga nemében (pont annyira amennyire egy ilyennek lennie kell), de két játékosszín annyira hasonlít egymáshoz, hogy alig lehet megkülönböztetni, illetve a térképkártyákon se mindig egyből kivehető bizonyos szín. És ami a legrosszabb, alig lehet megtalálni a számozást a moduláris táblaelemeken. Brrr! Kár ezért a pár apróságért. De szépen mutat az asztalon. 8/10


Ismertető Elkerülte a rivaldafény Deduction Cryptid Logikai 9/10
Na, ehhez szólj hozzá!:
Nem jelenítjük meg ezt az e-mail címet sehol sem.
7 + 3 =