Találatok a következő szerzőre: zogmund

Minden idők legjobbjai - #20-11 (2022)

Jönnek a nehéztűzérek :-)
Itt már egyre összetettebb játékok következnek. Lesz "visszatérő vendég", kooperatív többség, 15 percestől a 3 órásig és még több Vlaada.

Csapjunk is a 20-11-es listába!

Olvass tovább →

Minden idők legjobbjai - #30-21 (2022)

A Century sorozat első két eleme keretezi ezt a tízest, de a parti játékok dominálnak!
Kedvenc tervezőm Vlaada Chvátil két játékkal is képviselteti magát (és nyilván lesz még!) és tele van C betűvel kezdődő játékokkal.
De elég is legyen ennyi "érdekesség", jöjjön a középső tízes: 30-21. helyezettek!

Olvass tovább →

Minden idők legjobbjai - #50-#41 (2022)

Tom Vaselnek a Top Games of All Time intrójában van egy olyan rész, hogy "sokan mondják, hogy egy kissé megszállott, nekem még top 10-em sincs".
Nos, ez sokáig nálam is így volt, hogy top 100-at nem tudok összerakni, de aztán elérkezett a pillanat... ...csak még nem most.
Bár 150+ különböző játékkal játszottam már, de abból azért nem lehet még egy százas listát összerakni.
Egyrészt mert a Top 100-ba tényleg top játékok legyenek, és hát enyhén szólva se mind olyan nagyszerű, hogy egyáltalán említésre méltó is legyen. Másrészt meg többet el is felejetettem már milyen is volt. Úgy meg aztán nehéz.
Viszont majd készítek egy listát azokról, amikkel játszottam, csak nem emlékszem rá rendesen milyen is volt, vagy még nem játszottam de megvan és esélyes, hogy felkerüljön az általam minden idők legjobbjainak tartott játékok közé.

Így most "csak" egy 50-es listát készítettem (bár megvan a 100-as is), részben azért mert régóta tervezem már, részben meg érdekel, vajon hogyan változik az évek alatt. Ahhoz meg egyszer el kell kezdeni.
No, akkor kezdjük is a végéről, jöjjenek az 50-41 helyezettek!

Olvass tovább →

Őrségváltás a BGG-n

A BoardGameGeek.com (alias BGG) oldalra sokszor mondják, hogy a társasjátékok IMDB-je.
Ez több tekintetben igaz is, egyben viszont biztosan nem jó a hasonlat.
Amióta az eszemet tudom (vagy lehet kicsit már korábbra datálható) az IMDB rangsor szerinte az első helyezett film A remény rabjai, a második helyen meg A keresztapa található.
Ellenben a BGG-n, ugyanezen időtől fogva (igazából kicsit később, de nem annyira, hogy nagyon), már többször volt őrségváltás az első pozícióban.

Pár hete (egészen pontosan febr. 18 óta) történt legutóbb! Nevezetesen a Brass: Birmingham-nek sikerült megelőznie a már 2017 óta vezető Gloomheaven-t (Homályrév). (Ez akkora csinnadratta, hogy pl még a telex is megírta)

BRass: Birmingham

Ez több szempontból is érdekes.

Egyrészt nem azért került fel az első helyre, mert kijött volna egy delux edition, vagy egy szuper kiegészítő. Általában ezek az esetek - főleg ha jól sikerült - rendesen meg tudják tolni egy adott játék népszerűségi szekérindexét.
Másrészt nem egy új játékról van szó, 2018-ban jelent meg, a Gloomheaven meg 2017-ben. Tehát azt sem lehet mondani, hogy egy újdonság taszította le volna a trónról a királyt. Nem egy ősi darabról van szó természetesen.

Meg lehet nézni (akár itt, vagy itt), hogy mikor mi volt a No 1 játék, de összeszedtem a kedvetekért (zárójelben a megjelenés éve)

  • Paths of Glory (1999) - 2001-2002
  • Tigris & Euphrates (1997) - 2002-2003
  • Puerto Rico (2002) - 2003-2008
  • Agricola (2007) - 2008-2010
  • Twilight Struggle (2005) - 2010-2015
  • Pandmic Legacy: Season 1 (2015) - 2016-2017
  • Gloomhaven (2017) - 2017-2023
  • Brass: Birmingham (2018) - 2023-

Volt pár érdekesség, pl a Puerto Rico 2010-ben is majd egy évig uralkodott, illetve volt egy kis "cicaharc" mire a Brass megerősítette a helyét az első helyen.
A lényeg, hogy ritka, mint a fehér szénben fürdött holló, hogy úgy veszi át egy játék a trónt, hogy már régóta a piacon van! Igazából a Puerto Riconak sikerült csak ez a bravúr, a Tigris & Euphrates valójában az indulásnál is már második volt, szépen lehagyta a Paths of Glory-t.

Szerintem mindenképp említésre méltó - a tényen magán túl persze, hogy 5 év után új játék áll a dobogó tetején - mert jó üzenet, abban a tekintetben, hogy nem csak az újdonságokkal lehet fenntartani az érdeklődést. Ha valami jó az előbb-utóbb utat tör magának (vagy sem, de most látunk rá egy jó példát).

Már csak egy dolog van hátra: Kipróbálni, mert még mindig csak a whislisten van rajta... :-)

Olvass tovább →

Forbidden Jungle - Neomsokára a dzsungel is tilott lesz!

A Pandemic sorozattal hírnevet szerző Matt Leacock ezúttal egy másik népszerű sorozatát egészíti ki újabb helyszínnel.
A Forbidden Island, Desert és Sky után, most a Jungle következik.

Forbidden Jungle

Valljuk be, a legutolsó darab a Forbidden Sky nem sikerült túl jól és nem is aratott nagy sikert. Ellenben a Pandemicet elég szépen tudja iterálni, hogy ne legyen annyira repetitív - ehh, elég legyen a sok idegen szóból - szóval önismétlő. Tudja úgy csűrni-csavarni az ötletet, hogy mindig előáll valami érdekessel (ok, majdnem mindig ld: Hot Zone).

Reménykedjünk, hogy az új Forbidden résszel, 5 év után visszatér a helyes útra!

Olvass tovább →

Viticulture World - Egy merész kiegészítő

Ritka eset, hogy egy kompetitív játékból a kiegészítővel kooperatívat csinálnak. Eddig még az Orléans esetében (Orléans: Invasion) találkoztam ilyennel. Ott ez nagyon jól működött.
Most a Viticulture is megpróbálkozott egy hasonló fordulattal (hivatkoznak is a fentire a hivatalos BGG leírásban).
Mindenkinek van saját célja és közös cél is, és akkor nyerjük meg a játékot, ha mindkettő sikerül. Mindezt nyakon öntik egy kis asszimmetriával, ami szerintem egy jó ötlet.

Nem sűrűn találkozhatunk hasonló koncepcióval és a Viticulture alapból egy nagyon jól sikerült játék, egy próbára mindenképp érdemes lesz!

Itthon még nem kapható, de minden bizonnyal hamarosan más lesz a helyzet :-)

Viticulture World

Olvass tovább →

QE: Commodities - Diverzifikálás!

A QE véleményem szerint az egyik legjobb licitálós játék, egy nagyon vagány ötlettel, akármekkora összeggel lehet licitálni!
Ráadásul a valós gazdaság egy fontos szeletét tanítja meg, mutatja be, szórakoztató formában. A szabálykönyvben szentelnek is ennek egy bekezdést, hogyan történik meg az, amit játszunk a való életben.

Egy kiegészítő mindig érdeklődést vált ki, pláne, ha olyan játékról van szó, amit szeret az ember. Itt viszont nehezen tudtam elképzelni mi az amit hozzá tudnak tenni, így amikor megláttam, hogy készül az első kiegészítő, a kezdeti szokásos euforikus hangulatot, hamar felváltotta, hogy ok, de mit is várok?

A címben szereplő fogalom az amivel bővítik a játékot. Diverzifikálni tudjuk a befektetéseinket. Plusz most már eladni is fogunk tudni.
Leírás alapján jól beleillik az alapjátékba, még további valós gazdasági fogalmat, jelenséget csempésznek be, és megnövelik a stratégiai lehetőséget. És ne felejtsük, a BoardGameTables mindig jó minőségű árut szokott kiadni a kezei közül, remélhetőleg most sem lesz másképp!
Kickstarteren már elindult.

QE: Commodities

Olvass tovább →

LotR - LCG - Revised Core Set

Nagyon jó kis játék a Lord of the Rings: The Card Game. Elég jól skálázott a nehézsége, tematikus és tök jól el lehet veszni a pakliépítésben már a core settel is :-)

Most érkezik a revised edition, 11 évvel az előző megjelenése után... ..nem sok újdonsággal.
Persze egy LCG-hez nehéz is lenne ilyen értelemben új kiadást kiadni (nem is tudom van-e ilyen), lévén gyakorlatilag egy rakat kártyáról van szó.
Most a Dominion second edition ugrik be, de ott is csak annyi történt, hogy pár kártyát kidobtak és párat betettek (ok még a szemét kártyát lecserélték egy másik lapra).
Itt sem történt nagyon más, vagy talán még ennyi sem. A tokenekben lettek 5 és 3-as értékűek, egy új küldetés és, ami talán lényeges, hogy már 4 játékossal is lehet játszani! Ez korábban csak két core set megvásárlásával működött, itt betettek plusz két jelölőt.

És ennyi. Nem sok, de talán újra a vérkeringésbe kerül, mert manapság már nehéz a kiegészítő paklikhoz hozzájutni!

LotR LCG revised edition

Olvass tovább →