The Crew & The Crew - Az igazi kooperatív élmény
írta: zogmund
Közzétéve: December 16, 2021 at 12:00 PM
Gondolkodtam azon, hogy vajon az Elkerülte a rivaldafény sorozatba rakjam-e ezt a játékot vagy sem. Végül hosszas tépelődés után elvetettem az ötletet (haha)
Az elmúlt év egyik ha nem a legnagyobb durranása volt a The Crew: The Quest for Planet Nine, amit nem sokkal később máris követett egy folytatás a The Crew: Mission Deep Sea.
Ha már tegnap lamentáltam kicsit a The Mind-on, gondoltam itt az idő megírni ennek a rendkívül innovatív játéknak az ismertetőjét.
Nosza rajta!
Vigyázat: sűrűn használt szó lesz a kommunikáció! Ne tessék meglepődni.
Ahogy említettem, tetszett a The Mind-ban az a meglepő húzás, hogy nem lehet kommunikálni és ez tette igazán érdekessé a játékot. De ez ilyen "one time shot".
Thomas Sing ezt ültette át egy olyan környezetbe, hogy egyből klasszikus lett!
A történet szerint az űrbe / óceán mélyére megy kis csapatunk, ahol mindenféle küldetéseket kell teljesíteni. Ez mindegy is a játék szempontjából. Azaz majdnem! A limitált kommunikációhoz passzol ez a téma szösszenet.
4 színben van 9-9 kártya, 1-9-ig számozva, plusz 4 darab speciális lap 1-4-ig számozva. Ezeket osztjuk ki a játékosok között, aztán vagy elkezdjük az egyiket a küldetési könyvből (az első esetében) vagy meghatározzuk a nehézségi szintet és a küldetés lapokból választunk annyit, ami a szintnek megfelelő (a második esetében).
A küldetéseket mindig valamilyen feladatok teljesítését jelenti.Neked kell elvinni a piros nyolcast, vagy az utolsó kört, vagy nem vihetsz zöldet és sárgát stb. Elég változatos és vannak kifejezetten ötletesek is :-) Kedvencem, mikor sorban meg kell mondani mindenkinek "beteg-e" vagy sem, azaz mennyire gondolja, hogy el tud vinni akár egy kört is, és a kezdőjátékosnak kell kijelölni aki szerinte a legbetegebb és az nem vihet el egy kört sem :-)
Általában a kezdőjátékos választ melyik feladatot akarja teljesítenie, majd ha van még lap, akkor a következő játékos és így tovább.
És kezdődhet is a játék. Ami több körből áll. A kezdőjátékostól (akinél a "mindentvisz" lapokból a legnagyobb, azaz 4-es van) sorba mindenki kirak egy lapot, és megnézzük ki viszi el. A kezdő lap az adu szín, azt kell mindenkinek rakni, ha van a kezében. Ha nincs, akkor bármit rakhat. Az viszi, aki az aduból vagy a különleges lapokból a legnagyobbat tette be.
Ha ez megvan kiértékeljük, hogy teljesítette-e már mindenki a küldetést, vagy elbuktuk-e ha még egyik sem áll fenn, megyünk tovább.
Ha elfogynak a lapok, akkor kiderül mi a kimenetele (ugye addig vagy elvitted a piros nyolcast, vagy nem), és annak tükrében buktuk, vagy teljesítettük a küldetést és mehetünk tovább.
Ahogy a fentiből is kiderül, kooperatív játékról van szó. És így leírva nagyon egyszerű, gyakorlatilag egy Trick-taking, vagy magyartalanul ütés-váltós játék.
A trükk ott van, hogy nem kommunikálhattok csak és kizárólag egyféle csatornán keresztül és azt is csak körönként egyszer!
Ez a kommunikáció abból áll, hogy egyszer lerakhatod egyik lapodat és raksz rá egy jelölőt.
- Ha a tetejére, rakod, azt jelenti, nem ez az egyetlen lapom ebből a színből, de ez a legnagyobb
- Ha az aljára, akkor: nem ez az egyetlen lapom ebből a színből, de ez a legkisebb
- Ha a közepére, akkor meg: ez az egyetlen lapom ebből a színből.
És ezt nagyon nem mindegy, mikor teszed! Lehet az lenne a segítség a többieknek, ha azt tudnád jelezni feléjük, hogy a keresett lap nálad van (pl a piros nyolcas), de még nálad van kisebb, meg nagyobb, nem rakhatod le.
Az is lényeges, a játék melyik fázisában kommunikálsz, mert ugye csak egy lehetőséged van! És lehet valamit ha most mondasz, az nem annyira lényeges, mintha később egy fontosabb információt közölsz!
Izgalmas rész az is, mikor el kellene dobatni másokkal is adott színű lapokat, de mi van ha valakinél pont a másik céllapja van, csak még nem kommunikálta le (szép kis fogalom ez a lekommunikálás!).
Vagy mikor azon agyalsz a másik miért nem kommunikált még, mi lehet az oka, vajon milyen lap van a kezében?!
Persze azt nem lehet megállni, hogy arcokról ne lehessen leolvasni semmit, és bizonyos keretek között ez még jó is így. Főleg az előbb említett, "miért nem kommunikált még?" kérdésnél. Vajon az van az arcára írva, hogy vár még valamire, vagy csak nem vette észre, hogy kéne?
Az előkészülettel együtt egy kör nem több 5-7 percnél! A szintek tényleg szintek, tehát egy 2. szintet lényegesen könnyebb teljesíteni, mint egy 5-et, de persze függ a lapok leosztásától is. Nincs két ugyan olyan kör azonos küldetés mellett sem (ok van, de most nem számolom ki, hogy mennyi az esélye, hidd el, hogy nagyon kicsi :-))
A második játék azért tetszik jobban egy hangya lábszárnyit, mert nem fix küldetések vannak és azok sem leírva, hanem lapokon (ez nagyságrendivel tovább csökkenti a fent zárójelben nem kiszámolt valószínűséget, ezzel fordított arányban a változatossági faktort), nem kell bogarászni a mission-book-ot. Ellenben mondjuk az elsőben vannak egész ötletes küldetések (amit pl fent is említettem)
Elég lett volna persze csak a küldetéslapokat kiadni a kiegészítőként a második játékhoz, de érted, nincs 4 500 Ft egyik játék sem! (Sőt, most láttam hirtelen, nem egészen 3 000 magyar csengő pengőért az első részt!)
Abszolút megéri az árát csak ajánlani tudom!
Ha csak egyet vennél, akkor én a Mission Deep Sea-t ajánlanám, de igazából mindegy, ha teheted vedd meg! :-)
Játékosszám: 2-5 / 3-5 az az igazi!
Játékidő: 5-bármennyi perc / egy küldetést megcsinálni sokszor elég hamar megvan. De mindig akarsz majd még egy kört :-)
Kor: 10+ / Lehet ezt már korábban is kezdeni. A 8 éves fiam teljesen élvezhetően tud vele játszani.
The Crew: The Quest for Planet Nine: 9.5/10 - de csak azért mert van a másik :-)
The Crew: Mission Deep Sea: 10/10
Szabálymagyarázás: Azt tapasztaltam, hogy kicsit nehézkes elmagyarázni a lényeget, kell pár példakört lejátszani úgy egyszerűbb. Egyébként nem lenne sok. 10 perc
Izgalom: Folyamatosan a tetőfokon! Mikor kommunikáljak? Mit is rakjak, hogy tuti jó legyen? Csak ne azt tegye?! 10/10
Mélység/Komplexitás: Taktikázni is kell benne sokat (nagyon nem mindegy mikor és mit kommunikálsz) és logikázni is. Sokszor egy-egy kör után, ha nem sikerült megnyerni, elkezdünk agyalni, hogyan is lehetett volna sikerre vinni 10/10
Külcsín: Nem ezért fogod szeretni... Semmi extra Ha közelebről megnézed a lapokat, egy csomó érdekes és vicces utalást fogsz találni :-) 6/10
Újrajátszhatóság: Az elsőben van x (talán 50?) küldetés, ami elég sok és elég változatos. De azt tapasztaltam, hogy szinte bármikor szívesen elkezdjük az elsőt is. Szóval mondhatni végtelen. A másodikban a küldetéskártyáknak igen nagy a számosságuk, a nehézség tetszés szerint állítható. Még végtelenebb! 10/10
Ismertető The Crew: The Quest for Planet Nine The Crew: Mission Deep Sea The Crew 10/10