Nidavellir - Licitálás egy mitikus világban

írta: zogmund


Közzétéve: April 25, 2025 at 12:00 PM

Anno a Nidavellirrel kezdtem a Miért vettem meg? sorozatot, ahol is arról írtam, hogy micsoda jó kis hangulatot, kalandot ígér a doboza.
Előtérben egy törp, ködbe veszett hegyek, háttérben egy sárkány vészjósló körvonala, rúnák, mitikus név.
Ebből még jó is kisülhet! Főleg úgy, hogy az egyik kedvenc játékmechanikám van benne, a licitálás!

Nidavellir

A történet szerint Nidavellir egy törp királyság, amit egy Fafnir nevű sárkány tart rettegésben, ezért a király megkér minket, mint tiszteletreméltó törp urakat, hogy kutassuk át a birodalom minden zegét-zugát, de főképp fogadóját, a legtehetségesebb törpök után kutatva, hogy egy ütőképes zászlóaljat alakítva legyőzzük ellenségünket.

Jól hangzik, de valójában nincs itt semmiféle kaland, csak licitálás és kollekció gyűjtögetés.
Az viszont nagyon jól el van találva! És ha már a játékban nincs is benne a történet, a hangulatát igyekeztek az utolsó tollvonásig ahhoz igazítani!

De menjünk szép sorjában!

A játékban van 3 fogadó és oda felhúzunk, játékosszámtól függően, pár törpkártyát ezekre lehet licitálni fogadónként, 5 pénzérmével. Minden fogadóra egy pénzérme kerülhet a maradék kettővel pedig tudjuk fejleszteni a pénzünket. Rejtett licit van, azaz előbb lerakjuk a pénzérméket fejjel lefelé, majd egyesével forgatjuk fel őket és értékeljük ki a fogadókat.
Minden törp 5 kasztba sorolható, és az így megszerzett törpöket kasztonként oszlopokba gyűjtjük. Minden oszlop máshogy pontozódik majd a játék végén (értelemszerűen minél több törp van egy-egy kasztból annál több pont), és ha megvan egy sor, akkor csatlakozik hozzánk egy hős. Azaz választhatunk a kínálatból egy új törpöt, ami kicsit "megtolja" az adott oszlopot, vagy extra módon juttat ponthoz.

Nagyjából ez a játék, fejlesztjük a pénzérménket, gyűjtögetjük a törpöket. Két korszak van, a második végén jön a pontozás, az első végén pedig, minden kasztból lehet szerezni egy bónuszt, akinek a legtöbb törpkártya van az adott színből. Döntetlen esetén senki nem kapja meg a kaszt bónuszát.
A pontozásnál a licitpénzek értékei is hozzáadódnak a végső pontszámhoz.

Nagyjából ennyit a száraz mechanikáról.
Vagyis mégsem :-D Nekem nagyon bejött, mennyire gyors egy kör, apróságokkal meg van fűszerezve a licitálós mechanika, kezdve attól, hogy van fejleszthetőek a pénzérmék (kivéve a 0, és ha az az egyik ami megmarad, akkor nem fejleszthetünk), a döntetlen eldöntésére használt kristály mechanikája, az első kor végén kapott bónuszban vannak színes apróságok (pl a 0-ást le lehet cserélni egy 3-asra) csupa kis finomság, amitől igazán élvezetes játszani a Nidavellirrel!

Ne feledkezzünk meg a hősökről sem, ahol a legtöbb csak "szimplán" erősíti az adott kasztot, de vannak nagyon speciális képességgel bírók. Az egyik például olyat tud, hogy nem kell előre lerakd a licitedet, hanem fogadónként rakhatod le, miután mások már felfordították, mivel licitáltak arra a helyre.
Vagy amelyik pontértéke megegyezik a legnagyobb pénzünk értékével.

És mindezt valóban kb 45 percben!

Nidavellir - in play

Amiről még feltétlen kell szót ejteni az a játék hangulatáért tett erőfeszítés! Tényleg minden apróság úgy van megvalósítva, hogy süt belőle a törődés, amivel a fejlesztők a Nidavellir iránt voltak. És ez nagyon jót tesz neki, főleg, ha megnézzük az árát, ahhoz képest szerintem nagyon baráti, hogy kapunk rendesen tartalmat.

Napestig lehetne sorolni. A szabálykönyvben van némi háttérsztori. A hősöknek a nevei és még egy kis leírásuk, történetük is van. A pénzérméken is ott van rúnával a Nidavellir.
A tavernák jelzőit csinálhatták volna egyszerű kártyákból, helyette kaptunk mindhez egy gyönyörű cégért! A döntetleneket eldöntő kristályok helyett is lehetett volna valami egyszerűbb, de nagyon mutatós kartonlapot adtak ahhoz is. A pénzérmék kínálatára összerakható "pódium", a kártyák minősége.
Vagy említhetném a hős kínálatot, amire egy kártyatartót is adtak. Na itt az egyetlen gyenge pont, ez egy kicsit zsúfolt (főleg ha már kiegészítő is van), másrészt könnyen felborul és az idegesítő tud lenni. De ennyit a negatívumról!

Nidavellir - rulebook

Ilyen az, amikor érződik belefektetett munka és a szeretett egy projekt iránt!

Játékosszám: 2-5 / 2-vel néha úgy tűnik elveszti a lényegét a licit például ha van két ugyanolyan színű törp egy fogadóban, akkor mindegy hogy mit rakunk oda, de pont, hogy ez ad még plusz taktikázási lehetőséget. Jól skálázott, de más élmény egy 2 vagy 4-5 fővel lejátszott party.
Játékidő: 45 perc / Ennyit ígér és ezt tartja is! Nagy pozitívum!
Kor: 10+ / Ezzel egyet kell értsek. Kell hozzá már némi érettség.

9/10

Szabálymagyarázás: Meglepően egyszerű elmagyarázni a szabályokat, bonyolultabbra tippeltem. Ilyen szempontból teljesen családbarát. Ami nehezebb az az, hogy alapból fenn van minden hős a hőskínálatban és kicsit nehéz átlátni először mi mit is csinál pontosan. 10 perc.
Izgalom: A licitálásból adódóan nem egy unalmas játék! És mivel jól van megoldva a döntetlen eldöntése (ezt már harmadjára írom le, ki kell találjak valami más szófordulatot...) ennek külön fontos szerepe lehet. Meg a pénzérmék felváltása, hogy nem mindegy a 0-ás érmét felhasználjuk-e a licitnél és akkor erősebb licitérménk lesz, vagy nem és akkor biztosabban elviszünk egy nekünk kellő törpöt! 8/10
Mélység/Komplexitás: Van benne stratégiázási lehetőség, de azért limitált. Az első kor utáni bónuszok között érdemes lehet kiválasztani melyikre pályázunk, mert az befolyásolhatja a taktikát, illetve egyes hősök nagyon megváltoztathatják a játékmenetünket. Plusz ott van még, hogy minden sor máshogy pontozódik, meg a licitérmék is beleszámítanak a pontba, szóval van lehetőség választani mi lehet a célravezető taktika.
De a fő része mégiscsak a licit, hogy kitaláljuk ki mit akarhat és ezért mi hol próbálhatunk rálicitálni, vagy mit engedünk el 7/10
Külcsín: Fentebb hosszan áradoztam róla, itt most nem ismétlem magam. A doboztól a komponenseken át a szabálykönyvig, minden szépen kidolgozott, jól mutat, szerintem abszolút tetszetős, simán megéri a 10/10-et.
Újrajátszhatóság: Itt még vannak kérdőjeleim, mert pár játék után a hősök - még ha soknak is tűnnek elsőre - kiismerhetőek, de szerintem van elég kraft magában a mechanikában is. 8/10


Ismertető licitálós 9/10 Nidavellir
Na, ehhez szólj hozzá!:
Nem jelenítjük meg ezt az e-mail címet sehol sem.
5 + 3 =